Історія Верхнього Лужка:
Село Верхній Лужок засноване 1495 року.
Сучасний герб
Затверджений 21 жовтня 1998р. рішенням III сесії сільської ради XXIII скликання. У золотому полі на зеленій землі три зелені ялинки (середня вища за дві інші), знизу - відділена хвилясто срібна основа. Щит обрамований декоративним картушем i увiнчаний золотою сільською короною. Автор - А.Ґречило. Три ялинки над водою фігурували на сільських печатках із XIXст. Кольори означають щедрі ліси та багаті водні ресурси.
Хоругва
Затверджена 21 жовтня 1998р. рішенням III сесії сільської ради XXIII скликання. Квадратне полотнище з трьох горизонтальних рівношироких частин - жовтої, зеленої та білої, жовта та зелена розділені ялинкоподібним січенням.
Деякі факти з історії церкви св. Параскеви села Верхній Лужок.
Село Лужок Верхній (стара назва - Лужок Горішній) розкинулось по правій стороні річки Дністер, недалеко Старого Самбора. Перші історичні згадки про село датовані ще 1495 р. У 1507 році в селі вже існувала парафіяльна церква. Попередня дерев’яна церква була збудована у 1753 році і мала два тризаломні і один двозаломний верх. Коли Австрійська держава будувала залізницю в напрямі Турки, державою були виділені кошти за людські поля. За ці кошти, а також за пожертви громади в 1906 р. було розпочато будівництво великої мурованої церкви поряд із старою дерев?яною. В цей час в селі був завод, що виготовляв цеглу, що значно допомогло розпочатій справі. У 1909 році біля старої церкви зведено теперішню муровану споруду. Церква хрещата в плані з укороченими боковими раменами, увінчана на восьмибічному барабані середохрестя банею з ліхтарем і маківкою.
В цьому ж році церкву було посвячено тодішнім Перемишльським єпископом Констянтином Чеховичем. Парохом церкви в той час був о.Василькевич, якого в 1914 році забрали мадяри і замордували. Після о.Василькевича на парафії служив о.Андріянович.
В церкві є унікально-винятковий іконостас, який був вирізьблений вчителем на прізвище Терпеливич. В 1921 р. встановлені і намальовані бічні престоли Ісуса Христа та Богоматері Ільєю Дециком із м. Самбора.
На початку 30–х років назначений на парафію села Лужок отець – сенатор Юліан Татомир, великий патріот, громадський діяч, захисник прав наших селян. Він заснував товариства «Луг», «Січ», а також « Позичкову касу», Товариство домашніх помічниць, яке стало на сторожі прав українських сільських дівчат, що у тих часах йшли масово до міста на службу.
В 1936 році розпочався розпис церкви, бані та вівтаря, але незабаром розпочалася друга світова війна і ці роботи були припинені. В 1939 році о.Татомир виїжджає з родиною на Засяння. У 1941 році повертається знову до села. Він був добрим диригентом, який керував хором, організовував молодіжні організації, спортивні товариства, дитячі садки та бібліотеки. Під його проводом села Лужок і Бусовисько були найсвідомішими та найкраще зорганізованими в Старосамбірщині в цей час. В 1944 році з болем у серці він змушений був покинути рідні терени, виїхавши в Австрію до міста Зальцбург, де 26 березня 1946 року помер. В сімдесятих роках тлінні останки покійного перенесено з Австрії на цвинтар св. Марії на Факсчейзі , Філадельфія, де спочили поряд з дружиною Ольгою.
В 1939 - 1941 роках, за часів першої Радянської окупації, до церкви доїжджав отець Горіховський. Потім періодично відправляли о.Савчук, о.Бурдяк, о.Терпяк та інші.
В 1961 - 1965 роках церкву було закрито, як і більшість церков на наших теренах. Активну участь у підготовці відкриття церкви брали тодішній дяк і голова сільської ради Лазор Григорій і Сліпець Панько, яким громада села виділила кошти і відправила в Москву для вирішення даного питання.
В кінці 60-х років в церкві почав відправляти о.Людомир Сембратович. Народився 1 лютого 1925 року в селі Завадка, Ліського району, Ряшівської області в Польщі, в сім?ї священика. У 1946 році родина переїхала в селище Козова Тернопільської області. У 1954 році закінчив Луцьку духовну семінарію і в листопаді цього ж року був рукоположений єпископом Михаїлом Мельником Дрогобицької Єпархії. Спочатку мешкав у селі Тершів, а з 1972 року - у селі Верхній Лужок. В його особі поряд з освіченістю і духовною витонченістю поєднувався незвичайний дар організатора. Так, у ці роки до церкви було проведено електричне світло, був зроблений розпис церкви. У 1980–тих роках було виконано позолоту іконостасу та прикрашено фасад церкви штукатуркою. Весною 1990 року біля церкви було освячено могилу воїнів УПА.
Отець Людомир користувався великою повагою і довірою у людей. І напевно, цей факт відіграв значну роль у тому, що парафія не була поділена на конфесії, як багато інших після розпаду Радянського Союзу, а одностайною згодою парафіян була повернута до греко-католицького обряду, в якому й була до початку Радянської окупації. Але незабаром важко захворів і 23 грудня 1990 року відійшов у вічність.
На початку 1991 року на парафію села Верхній Лужок було призначено о. Петра Сюська. В той же час від держави забрали плебанію, яка була збудована в 1910 році, і в якій містилася школа.
Отець Петро Сюсько народився 14 липня 1963 року в селі Лімна Турківського району. З 1983 по 1987 р. працював дяком у церкві села Ясениця -Замкова, а з 1987 по 1989 р. - у церкві св. Юра у місті Львів. Навчався у Львівській духовній семінарії, яку закінчив у 1991 році. У цьому ж році був рукоположений митрополитом Володимиром Стернюком, який і призначив його на парафію. Навчання проходив також в Інституті релігійної культури Люблінського університету (1995-1997 рр.) і в Люблінському університеті ( 1997-2001 рр.). Отець Петро є достойним і гідним продовжувачем традицій, які були започатковані в цьому храмі його попередниками та вносить свою вагому лепту в духовний розвиток своїх парафіян.
Початок 90-х років минулого століття був нелегким етапом у становленні молодої держави і, як наслідок , позначився важким матеріальним становищем її громадян, а, отже, і церкви. Проте будівля поступово оновлювалася і осучаснювалася .
Так, в 1996, була зроблена арка, а пізніше викладена доріжка до церкви бруківкою, обкладено мур каменем. В 1997 році було покрито баню церкви бляхою - нержавійкою. В серпні 2004 року перед церквою зведено статую Матері Божої (пожертва від Степана та Марії Досяк, мешканців села). В 2008 році церкву було перекрито. 15 червня 2009 року на церкву було зведено позолочений хрест (пожертву склав Тарас Яким, який емігрував з села і на даний час проживає в м. Парма, штат Огайо, США), було перекрито дзвіницю і також замінено хрест на дзвіниці (пожертва від Івана та Світлани Колодич ( Гунчак), мешканців м. Самбір), а також були замінені вхідні двері (пожертва від подружжя Щербан Павла та Ольги, жителів міста Мукачево).
Щороку діти приготовляються до Першої Сповіді та Першого Святого Причастя.
З 2000 року діє недільна школа, якою займається катехит Наталя Сюсько, дружина о.Петра.
При церкві діє Апостольство молитви, а з 2008 року - Матері в молитві.
Гордістю і прикладом для майбутнього покоління є також виходець з нашого села, настоятель церкви Св. Трійці в м. Нью - Йорк, США, отець Михайло Досяк, який , гостюючи в селі, завжди відвідує церкву, де, разом з отцем Петром, служить Служби Божі та навчає людей Божому Слову.
Ріка Дністер
Походження назви В античні часи Дністер був відомий під назвою "Тирас" (Tyras) або "Данастріс". Остання назва походить із іранських мов ("дон" - вода; порівняй: Дон, Донець, Дніпро (Данапріс), Дунай (нім. Donau)). Назва Дністер в інших сучасних європейських мовах: Dniestr (англ.), Dnister (Dnjestr) (нім.), Dniestr (польськ.), Nistru (румун.), Днестр (рос.).
Українська народна етимологія пов'язує назву ріки зі словосполученням "дні стер". Існує легенда, згідно якої на місці річки був невеликий струмок, уздовж якого жили люди. Вони вели свій календар, позначаючи дні на піску, що був на березі струмка, позначками. Але одного разу струмок розлився своїми водами на довколишні поля і затопив береги. Коли ранком вода спала, вийшли люди на берег, а їхніх позначок на піску нема. — Хто дні стер? — бідкались люди, і самі собі відповідали: — Та хто?! Струмок дні стер. З того часу і стали називати струмок, який дні стер — Дністер. Багато вчених також вважають, що назва "Дністер" походить з скіфської мови.
Чортів Камінь
Колись чорт заповзявся знищити монастир у селі Лаврів (у якому похований Данило Галицький - засновник міста Львова авт.). А ви, напевно, знаєте, що нечиста сила має міць тільки у першу ніч до перших півнів. Надумав чорт знищити собор скинувши на нього три камені, які він знайшов по-дорозі до монастиря. Вибрав він таку ніч, коли зірок на небі майже не було. Взяв він ті камені і знісся у повітря. Та пролетівши кілька кілометрів він мусів спуститися на землю поплювати в долоні. Ті камені були занадто важкі, щоб один чорт міг їх донести. Так він летів віддихувався аж доки його на пів-дорозі не застали перші півні. Враз уся його сила змаліла, камені вислизнули з рук і впали посеред лісу на горі. Там вони і досі стоять. А коли придивишся, то можна помітити і сліди чортячих пазурів.
P.S.Зараз на цьому місці знаходяться три камені. Розміщені вони один на одному.
Церква у селі Бусовисько
Бусовисько — село Старосамбірського району у Карпатах на березі Дністра. Дерев'яна церква Собору Пресвятої Богородицi побудови 1780 р. (див. фото). Дзвiниця церкви Собору Пресвятої Богородицi (дер.) 1788 р. У церкві є ікони невідомих авторів "Преображення Христа" (14 століття) і "Поклін царів і східних мудреців Ісусові" (середина 16 століття) В 1947 р. тут переховувався син легендарного генерала Тараса Чупринки Юрій Шухевич у батькового приятеля Михайла Цапа. Більше тут...
Монастир у селі Лаврів
Є кілька версій про народження цього топоніму. За однією ім'я селу дав князь Лавр Тройденович, один з кількох можливих засновників обителі. Ще розглядається версія про те, що первісно монастир складався з окремих монаших келій - і тому вважався "лаврою" (з грецької це слово перекладається як "широкий, велелюдний"). Хоча зараз лаврами називають місця з... еее... дещо більшою кількістю монахів. Нарешті, кажуть, що кобила князя Лева, похованого тут, звалася Лавричкою. Теж варіант. А св. Онуфрій, ім'я якого обрав монастир, був перським принцем (IV ст.), який перші 10 років життя виховувався в монастирі в Єгипті, а потім зрікся свого монаршого статусу і пішов в пустелю, де й жив відлюдником 60 років. Таким диким-голим-бородатим і зображають його на іконах Більше тут...
Церква і дзвіниця у селі Ясениця-Замкова
До Львова - 100 км, а Карпати вже навколо. І навіть Ужгород вже ближче - до нього десь з 90 км. До райцентру 20 кілометрів. Село вже назвою натякає на щось фортифікаційне - а між тим ніякими замками в Ясениці Замковій і не тхне. Що ще не означає, що і не тхнуло колись. Та зараз маємо що маємо: в старовинному (відомому з 1539 р.) і досить великому (понад півтори тисячі жителів) селі туриста чекає лише один по-справжньому давній артефакт: дзвіниця церкви архангела Михаїла (1730, 1790). Більше тут...